De vierdaagse in NijmegenSport vergt inspanning en vraagt veel van uw lichaam. Hierbij spelen uw voeten een belangrijke rol. Zo vraagt elke sport een andere belasting van uw voeten. Een herhaling van dezelfde voetbeweging kan voetproblemen veroorzaken. Denkt u aan sporten zoals voetbal, golf, hardlopen, wandelen, tennis en hockey.

Typische klachten die tijdens het wandelen kunnen ontstaan zijn:

  • Blaarvorming
  • Eeltplekken
  • Likdoorns
  • Hielspoor
  • Pijn onder de bal van de voet

Gaat u de VIERDAAGSE LOPEN (15 t/m 18 juli 2014) of genieten van een heerlijke wandelvakantie?
Zorg dat u goed voorbereid bent.
Eeltplekken kunnen zorgen voor blaarvorming onder het eelt door “schuif”krachten die ontstaan tijdens het lopen. Dit kan erg pijnlijk zijn en zorgen voor inwendige wonden.
Zorg dus dat u geen overtollig eelt hebt. Het beste is dit 1 à 2 weken voor de wandeling te laten verwijderen.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Hier volgen enkele tips.

  • Draag goed ingelopen schoenen;
  • Controleer uw schoenen op losse naden, harde randen en stiksels en verwijder alle oneffenheden (zo nodig). Dit voorkomt blaarvorming;
  • Zorg voor sokken zonder naad van een natuurlijk materiaal zoals wol, katoen en een legering van materialen (specifieke loopsokken);
  • Trek dagelijks schone sokken aan. Heeft u toch last van drukpunten. Draai de sokken binnenstebuiten, zodat de eventuele knoopjes niet in de huid kunnen drukken;
  • Was uw voeten bij voorkeur met koud water zonder zeep. Dit voorkomt dat de huid zacht wordt en daardoor kwetsbaar;
  • Neem een voetenbad met koud water, maar niet langer dan 10 minuten;
  • Verzorg uw voeten met een voetbalsem. Dit houdt de huid soepel en het voelt erg prettig;

Ik wens u veel wandelplezier!

Nettie Hardeman
Medisch Pedicure

Wandelschoenen

 

Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>